Tänkvärt i en tid som denna..

Dikt "Jag har inte tid" av Torsten Palmkvist, SJ-arbetare från Hudiksvall (d 1973) Tonsatt av Sten Nilsson – guldplatta

 

Det går en genom tiden en säregen fläkt,

en sjukdom som allmänt benämnes jäkt.

Och bannlyst är stunden av ro och av frid.

Man hör bara ständigt: Jag har inte tid.

 

Du äger kanhända en sjuklig vän,

det sista besöket var länge sen.

Du säger en ursäkt, blir öm och blid,

men tröstar dig med: Jag har inte tid.

 

Kanske har Du en mor, som är gammal nu,

vars enda ljuspunkt i livet är Du.

Att glömma henne, är Du på glid?

Ditt samvete kvävs med: Jag har inte tid?

 

Så lever Du livet i stora drag,

hur skall jag hinna allt i dag?

Jäktet förvandlar Ditt liv till en strid.

Din slogan har blivit: Jag har inte tid.

 

Men när man har levat Ditt antal år.

När döden på tröskeln väntande står.

När man Dig kallar från livets id,

Skall Du då svara: Jag har inte tid …






http://jarnling.se/Dikt%20-Jag%20har%20inte%20tid.htm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0